Jaarverslag 2013

Financiële verantwoording over 2013
Stichting Vrienden van de Blinden-Bibliotheek in Israel

Voorwoord

Deze jaarrekening heeft als doel een overzicht te geven van de beginbalans per 2013, de mutaties gedurende het jaar en de eindbalans van 2013 weer te geven. Omwille van de privacy worden er geen namen van donateurs genoemd. Ook is er een toelichting op de balans en mutaties.

Beginbalans 2013

Per 1 januari 2013 bedroeg het vermogen van de Stichting EUR 99.650,38. Dit vermogen bestond geheel uit liquiditeiten en was verdeeld over twee banken.

Mutaties 2013

Gedurende 2013 waren er twee bronnen van inkomsten voor de stichting: er is aan schenkingen een bedrag van EUR 3.517,74 opgehaald; daarnaast is er EUR 1.768,39 aan rente vergoed door de banken over het kapitaal.

Gedurende 2013 is er geen geld overgemaakt aan de bibliotheek in Netanya. Er waren kosten gemoeid met de jaarlijkse donateursbrief. Ook zijn er bankkosten gemaakt. Tot slot is er een bedrag betaald voor de advertentie in de Loeach en in de JOMAM. In totaal bedroegen de kosten voor 2013 EUR 1.074,09.

Eindbalans 2013

Aan het eind van 2013 resteerde een saldo van EUR 103.862,42.

Toelichting op de balans en mutaties.

Begin 2013 was EUR 68.869,24 van het vermogen op een spaarrekening gestald. De rest van het vermogen was verdeeld over de twee rekening courant van de twee banken. In 2013 is deze spaarrekening opgeheven. Het saldo is naar de rekening courant geboekt van de bank. In 2014 zullen wij afscheid nemen van deze bank, omwille van de kostenbesparing.

Er zijn in 2013 geen vergoedingen uitgekeerd aan de bestuursleden voor hun werkzaamheden.

Verkorte balans en
winst & verlies rekening